W roku szkolnym 2023/2024 zajęcia logopedyczne odbywać się będą trzy razy w tygodniu:
w poniedziałki , wtorki, środy w godz: 9.00- 14.30 .
Przez cały rok szkolny istnieje możliwość indywidualnych spotkań rodziców z logopedą.
Termin do ustalenia za pośrednictwem nauczycieli grup.
Dzieci otrzymują zadania i propozycje zabaw logopedycznych do utrwalania w domu.
Konsekwencja, systematyczność powtarzanych ćwiczeń to klucz do sukcesu!
Proszę o kontynuację zajęć, wystarczy kilka chwil w ciągu dnia.
Przez cały rok szkolny istnieje możliwość indywidualnych spotkań rodziców z logopedą.
Termin do ustalenia za pośrednictwem nauczycieli grup.
Zapraszam. Donata Klatka- logopeda
Coraz więcej dzieci rozpoczyna swoją przedszkolną przygodę z pewnymi utrudnieniami. Mniej mówią, nie zawsze rozumieją to co pani mówi do wszystkich , nie pamiętają piosenek czy wierszyków, męczą się słuchaniem szybciej niż rówieśnicy.
Mogą to być objawy innego przetwarzania dźwięków przez mózg dziecka.
Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego, to zaburzenia pracy zmysłu słuchu, które wynikają z nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego przy jednocześnie prawidłowej budowie ucha i poprawnej pracy jego części obwodowej.
Dziecko z tymi zaburzeniami może mieć trudności min. z rozumieniem poleceń dłuższych czy kierowanych do całej grupy a nie bezpośrednio do niego.
Co możemy zrobić zanim padnie ostateczna diagnoza?
Na pewno bawić się i ćwiczyć słuch, chociażby:
Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki?
Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
Przed rozpoczęciem zabawy oczywiście prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki,
A czy zapamiętasz 3 nazwy i ułożysz obrazki w takiej kolejności ?
Warto ograniczyć czas spędzony przed telewizorem na rzecz rozmów, czytania bajek, wspólnych zabaw.
W przypadku wątpliwości -porozmawiaj z logopedą!
ODDYCHANIE.
Oddychanie to podstawowa funkcja organizmu. Warto zadbać o to, by była wykonywana jak najbardziej poprawnie.
Niestety, coraz częściej obserwujemy duże nieprawidłowości w tym zakresie.
A konsekwencje niepoprawnego oddychania to np. zaburzenia koncentracji uwagi, przemęczenie dziecka czyli…trudności w szkole.
Jak wygląda poprawne oddychanie?
Przez nos !
Usta są zamknięte ! Język w buzi przyjmuje ułożenie tzw. wertykalno – horyzontalna (Pluta-Wojciechowska 2017).
To znaczy, że powinien być szeroki, uniesiony przylega do górnych dziąseł i podniebienia !
Przyczyny oddychania buzią mogą być od nas niezależne, związane ze stanem zdrowia dziecka.
Często jednak zdarza się, że my rodzice mamy też wpływ na niepoprawny wzorzec oddechu naszych pociech.
WEDŁUG BADAŃ AŻ 80% DZIECI ODDYCHAJĄCYCH PRZEZ USTA ROBI TO…NAWYKOWO!
Czyli nie ma żadnych organicznych trudności.
Oddychanie przez usta powoduje min :
-zaburzenia snu (a poprawne oddychanie podczas snu pozwala na optymalne
wykorzystywanie potencjału rozwojowego mózgu).
- zaburzenia uwagi( a więc i trudności szkolne) - gorsze dotlenienie !
- problemy z mową
- trudności z przeżuwaniem, połykaniem, wady zgryzu
- wady postawy ciała, obniżoną aktywność dziecka
- zmianę wyglądu twarzy dziecka ( twarz wydłuża się)
-przypuszcza się, że oddychanie ustami ma związek z nadpobudliwością psychoruchową
OBJAWY,KTÓRE POWINNY NAS ZANIEPOKOIĆ:
- oddychanie przez usta ,rozchylone usta w spoczynku
-nadmierne ślinienie
- chrapanie, niespokojny sen, koszmary, moczenie łóżka
- przewlekle zatkany nos, zapalenia zatok ,nawracające infekcje
- cienie pod oczami, bladość
- obgryzanie paznokci
- trudności z koncentracją dziecka w szkole
Co możemy zrobić?
Zawsze w pierwszej kolejności zbadać przyczynę oddychania ustami.
Jeżeli lekarz wykluczy organiczne przyczyny a więc nasze dziecko może oddychać nosem - pokazujmy i tłumaczmy dziecku jak ma oddychać, często w ciągu dnia przypominajmy o zamykaniu ust, ćwiczmy mięsień okrężny ust.
Oto kilka propozycji wzmacniających mięsień wokół ust.;
UCZYMY TEŻ UNOSZENIA JĘZYKA DO GÓRNYCH DZIĄSEŁ I PODNIEBIENIA!
ODDYCHANIE.
-nabierajmy powietrze nosem ( język w buzi, u góry na podniebieniu)
- wydłużajmy fazę wydechu kierując powietrze do dolnych żeber, dmuchając powoli bez napełniania policzków powietrzem, róbmy pauzę po wydechu
- wzmacniajmy mięsnie brzucha
Poćwiczmy:
1. SPOKOJNY WDECH NOSEM- PAUZA- DŁUGI WYDECH NOSEM – WDECH….
2. WDECH NOSEM- PAUZA- WYDECH BUZIĄ
p.s Niekiedy w celu ćwiczenia podniebienia miękkiego zalecany jest też odwrotny kierunek oddychania; wdech ustami a wydech nosem.Ale jest to sytuacja wyjątkowa.
ODDYCHANIE NOSEM TO LEPSZE DOTLENIENE ORGANIZMU,WIĘKSZA AKTYWNOŚĆ i ….ŁADNIEJSZY WYGLĄD NASZEGO DZIECKA !
Donata Klatka- logopeda
Drodzy rodzice.
Zabawy z dziećmi niekiedy mogą się wydawać lekko infantylne. Dotyczą tak prozaicznych rzeczy! Ale to od takich prostych,elementarnych umiejętności zaczyna budować się sukces naszych pociech.
Jedną z takich - może niedocenianych- zabaw jest zabawa w naśladowanie. Zapewne wielu z nas bawiło się w ,,Ojciec Wirgiliusz". Powtarzanie ruchów innej osoby wymaga koncentracji uwagi, zapamiętania, dobrej koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Godne polecenia są zabawy w powtarzanie kilku następujących po sobie ruchów. Ćwiczymy wtedy sekwencję ruchową.
A jaki to ma związek z mową?
Powtarzanie słów to przecież nic innego jak dokładne odtwarzanie określonych ruchów języka i warg.
Bawmy się więc- pozwólmy czasem, by to dziecko demonstrowało ruchy a my je starajmy się potórzyć . Oczywiście w zabawie.
Logopeda.
ĆWICZENIA SEKWECJI CZYLI ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE.
Sekwencje to inaczej ustalony porządek. Ćwiczenia lewopółkulowe stymulują lewą półkulę mózgu a więc tę, która istotna jest dla mowy i logicznego myślenia.
Spotykamy się z sekwencjami na każdym kroku. Determinują często nasze funkcjonowanie, decydują o życiowych sukcesach. Warto więc je ćwiczyć.
Są różnorodne:
sekwencje ruchowe:
Mycie zębów, chodzenie po schodach, gotowanie, ubieranie się i wiele innych, to sekwencje czynności, które wykonujemy każdego dnia. Ucząc samodzielnego ubierania się musimy zapamiętać kolejność ruchów ( włożyć nogawkę, potem drugą…)
Żeby umyć zęby musimy wziąć szczoteczkę, odkręcić pastę, nałożyć ją na szczoteczkę…itd.
Zaburzenie tej sekwencji powoduje niezgrabność naszych ruchów lub niemożność wykonania czynności.
Doskonałym, pierwszym ćwiczeniem jest naśladowanie ruchów dorosłego, klasyczna zabawa w ,,Rób to co Bawmy się w naśladowanie kilku ruchów np; podnieś ręce-klaśnij a potem uderz w uda i kucnij- zapamietałeś ?
Oczywiście ruchy oraz ich ilość dostosujmy do wieku dziecka.
Naśladujemy nie tylko duże ruchy ciała – także te coraz mniejsze ruchy języka czy warg.Ćwiczmy więc przed lustrem czy patrząc sobie w twarz cmokanie, wysuwanie języka, baloniki z policzków, język w górę i w dół itd. Powtórzysz 3 ruchy języka? Brawo!
Każda pomyłka to okazja do śmiechu. Każda zapamiętana sekwencja- to korzyść dla mózgu !
Szczególnie polecana dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy !
Wzrokowe:
Układamy sekwencję z określonych obrazków lub elementów
Np.; niebieskie kółko, niebieskie kółko, uśmiech-niebieskie kółko, niebieskie kółko…
albo : lew-biedronka- koń-lew-biedronka-koń-lew.... dokończ układanie elementów.
Sekwencje możemy układać z: klamerek, nakrętek, kamyków, kasztanów, kolorowych obrazków, spinaczy, doskonale sprawdzają się liczmany i wiele, wiele innych przedmiotów- także codziennego użytku ( łyżki, kubki, wonogrona,fasola,...)
Sekwencje słuchowe
Są niezwykle ważne, istotnie związane z pamięcią słuchową. Dobre zapamiętanie kolejności słów decyduje o poprawnym wykonaniu zadania.
Powtórz kolory balonów dokładnie w takiej samej kolejności ! czerwony, niebieski, zielony, żółty.
( Oczywiście gdy nazywanie kolorów nie sprawia dziecku żadnych trudności.W przeciwnym razie wybieramy inne elemety do zapamiętania. W tym ćwiczeniu celem nie jest nauka kolorów a ćwiczenie pamięci słuchowej słów)..
Posłuchaj i zapamiętaj co jeszcze kupiły dzieci, połóż zabawki dokładnie w takiej kolejności:
Ola kupiła: misia, piłkę, wózek i grę.Powtórz: mis-piłka-wózek-gra
Tomek kupił: auto, samolot, klocki, kręgle.Powtórz...
Powtarzanie rymowanek czy wierszyków to także doskonałe ćwiczenie pamięci słuchowej !!!
Sekwencje czasowe .
Układanie historyjek obrazkowych wymaga zauważenia tego co wydarzyło się najpierw,co było potem. Zmusza do myślenia i logicznego ustalania faktów.
Jest też doskonałą okazją do wzbogacania języka.
Co wydarzyło się najpierw? A co potem?
Ćwicząc sekwencje lewopółkulowe możemy czynić to poprzez:
Warto do układania sekwencji wybierać elementy z codziennych sytuacji, dzięki temu będą te ćwiczenia nie tylko wartościowe ale i bliskie dziecku i …..zabawne.
Np. popatrz- odgadnij dlaczego tak ułożyłam-
Jabłko- orzech-orzech- jabłko- orzech-orzech- jabłko……....................dokończ układanie
Jabko- orzech.-.................- jabłko-orzech-orzech-...............-orzech-..............zupełnij luki( to jest trudniejsze)
Te zabawy są łatwe do zorganizowania a jakże korzystne dla ogólnego rozwoju dziecka !
W gabinecie logopedycznym - nieodzowne!
Niech takie będą też w domu!
Polecam-Logopeda
Dlaczego tak ważne jest opowiadanie i
układanie historyjek obrazkowych?
Układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych usprawnia:
Popatrz na obrazki, co mogło zdarzyć się najpierw? A co potem? Ułóż obrazki według kolejności. Jeżeli to trudne- posłuchaj opowiadania mamy.
-Potem ułóż obrazki
-powtórz słowa i zdania z głoską ……………
- spróbuj samodzielnie opowiedzieć
A jak myślisz, co było jeszcze później? A może Ty zachowałbyś się inaczej? Opowiedz.
UWAGA: Układając obrazki historyjki na stole czy dywanie układajmy je w linii poziomej, od lewej strony do prawej.
Takie ułożenie kształtuje ruch gałek ocznych potrzebnych później przy czytaniu oraz podkreśla liniowy ciąg zdarzeń ( najpierw...potem...).
Tu- z przyczyn technicznych-ułożone są pod sobą.
POWODZENIA-Logopeda pani Donatka.
RYMOWANKI DLA ANKI !
czyli kilka słów o wierszykach
i ……zaburzeniach przetwarzania słuchowego !
Rymowanki dla Anki,dla Stasia, Zuzi, Karola i……dla wszystkich!
Powtarzanie wierszyków może wydawać się trudnym zadaniem. I faktycznie dla niektórych z nas jest.
Czy warto?
Czy należy uczyć się wierszyków?
Odpowiedź brzmi tak,tak,tak !
Zacząć można od zupełnie krótkich, prostych,zabawnych rymowanek.
,,Fi-fi-fi, wielką figę
Połknął mały Janek migiem
Ofi-ofi,ofi-ofi,
Potem połknął kilka toffi.
A na figi te i toffi wielką
chęć miał pan Teofil”.
Czy to nie śmieszny wierszyk?
Albo: , Mi- mi mały miś, kubek mleka wylał dziś…”
Dla przedszkolaków książka ,,Wierszyki ćwiczące języki” M.Galewskiej- Kustry i E. W.Szwajkowskich jest istnym skarbem!
Młodszym dzieciom pozwala prawie od razu uzyskać sukces logopedyczny (powtarzanie tylko sylab - fi,ofi,..- jest stosunkowo łatwe)-
a starszym umożliwia naukę trudnych głosek oraz ich połączenia w zbitkach spółgłoskowych także w zabawny sposób.
Jak każde wierszyki:
Dlaczego jeszcze warto uczyć się rymowanek i wierszyków?
Jak widać wierszyki to nie tylko suche ,,wkuwanie” na pamięć .
Mogą stać się dobrą ,inspirująca i kształcącą zabawą.
A jeżeli będą dotyczyły zainteresowań dzieci lub ich aktualnych przeżyć to ich nauka stanie się łatwiejsza.
Czasami niechęć do zapamietywania przedszkolnych wierszyków to pierwszy sygnał poważniejszych trudności !
A co powinno nas niepokoić?
TE OBJAWY MOGĄ BYĆ SYGNAŁEM ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO.
Nie lekceważmy ich, skontaktujmy się ze specjalistami; z logopedą, audiologiem, pedagogiem.
Warto wcześnie rozpocząć terapię, by zapobiec ewentualnym trudnościom w szkole.
A więc ….uczmy się wierszyków!
Fa, fa, fa- fa, fajnie ma antylopa mała ta.
Efo-efo, efo-efo, bo podaje jej telefon
Wielką łapą ef- ef- ef, wielki fan jej, mały lew.
Tosia niesie ciężką teczkę, a w tej teczce ma apteczkę,
Pastę, kubek i szczoteczkę. Pewnie idzie na wycieczkę.
Poza teczka i apteczką, pastą, kubkiem i szczoteczką,
Ma też z wieczkiem pudełeczko,w w wieczku małe lustereczko,
W pudełeczku….ptasie ,mleczko! ( czy pamiętasz co niesie Tosia?)
A ,,Polskie wyliczanki” proponują takie łamańce językowe:
Apli-papli blite- blau, a kto tego nie wypowie, ten nie będzie grał”
Bardzo mądra i uczona.Jak jej dasz na imię?
( głoskuj dowolne imię np.: Ka-si-a /M-a-r-c-e-l-i-n-a / O-l-a)
Te inne wierszyki, połączone z paluszkowymi zabawami, masażykami czy pokazem ruchowym ( sami też możemy wymyślać ruchy ciała by lepiej zapamiętać wiersz)- gorąco polecam !
Donata Klatka- logopeda
Gdy zręczne palce mamy-
dobrze słówka wymawiamy !
Sprawność narządów mowy ( języka,warg, policzków), wiąże się w sposób istotny ze sprawnością palców. Stąd często logopedzi obok ćwiczeń języka zalecają ćwiczenia doskonalące sprawnośc manualną. Warto z dzieckiem lepić pierogi, bawić się plasteliną,wydzierać papierki, formować z nich małe kuleczki, by potem wykorzystać je do tworzenia niezwykłych obrazków, bawić się klockami Lego czy ostatnio tak lubianymi przez dzieci klockami-,,wafelkami". Pomysłów jest mnóstwo!
Oto zabawa wymagająca sprawnych rączek.
Czy potrafisz zrobić porządek za pomocą……..szczypcy?
Spróbuj, to świetna zabawa.
Nie zapomnij :
Nie zapomnij o ćwiczeniach języka ! Pokaż jak miś wysuwa język i nabiera miód, jak chowa ostrożnie język ( zrób język szeroki jak łyżeczka) – połknij ,,miód” ( ślinę)-z czubkiem języka przyklejonym do górnych dziąseł- to ważne! Potem językiem obliż zęby a następnie wargi.
Miłej zabawy-Logopeda
Dlaczego warto bawić się w zabawy paluszkowe ?
Zabawy można urozmaicać poprzez namalowanie na opuszkach palców oczu i ust ( imitują wówczas kukiełki).
Małe rączki
Małe rączki sobie klaszczą,
Czasem także się pogłaszczą
I w kolanka zastukają
No i dzieciom pomachają
Rączki robią klap klap klap
Rączki robią klap klap klap
Nóżki robią tup, tup, tup
Tutaj swoją głowę mam
A na brzuszku bam bam bam
Rodzinka
(dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)
Ten duży- to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!
Myszka
Idzie myszka do braciszka
Tu wskoczyła, tu się skryła.
(ruch podobny do ruchów raczką; na słowa „tu wskoczyła, tu się skryła” dziecko chowa rękę pod pachę, a następnie za kołnierz towarzysza zabaw).
Grzybki
W lesie grzybki sobie sobie rosły (Zaciśnięta w piąstkę jedna dłoń)
Nagle- wszystkie się podniosły ( Po kolei podnosimy palce zaciśniętej dłoń)
Spotkały zająca ( zpalców środkowego i wskazującego drugiej ręki układamy uszy zająca)
Wszystkie się schowały- (znowu szybko zamykamy dłoń w pięść)
Tylko nie ten mały - ( podnosimy mały palec )
Zając ugryzł go - ( palce drugiej ręki łapią mały palec)
Grzybki mówią : ,,sio!” - ( pozostałe palce podnoszą się i przepędzają ,,zająca")
DLACZEGO LOGOPEDZI TAK BARDZO LUBIĄ GŁOSKĘ L ?
Głoska -L- powinna być przez dzieci uczęszczające do przedszkola poprawnie wymawiana .
Czasem - w przypadku niskiej sprawności języka czy np. skróconego wędzidełka podjęzykowego- bywa wymawiana dozębowo ( język nie unosi się a dotyka zębów od środka) lub międzyzębowo, gdy język wsuwa się między zęby, a zwarcie występuje pomiędzy grzbietem języka a górnymi zębami.
Może też być pomijana ( dziecko mów ,,,as” zamiast ,,las”) -zastępowana przez ,,j” lub podlegać innym deformacjom.
Wywołanie i doprowadzenie do poprawnej wymowy tej głoski (tj. do kontaktu czubka języka z wałkiem dziąsłowym i ruchu języka w płaszczyźnie pionowej) jest niezwykle ważne z uwagi na to, że ten układ artykulacyjny stanowi zazwyczaj punkt wyjścia do wymowy poprawnej innych głosek:[ sz, ż, cz, dż] oraz [r].
Tak więc zaniedbanie kształtowania tej głoski u 3- latka zazwyczaj skutkuje trudnościami artykulacyjnymi w wieku późniejszym.
Jeżeli dziecko nie wymawia poprawnie tej głoski, nie czekajmy- zabierajmy się do jej wywołania!
Przygotowaniu do wywołania [L] służą wszystkie ćwiczenia unoszące język np.:
- oblizywanie górnych zębów, dziąseł, warg,
-kierowanie języka do nosa i na brodę
-zabawa w słonia tzn. utrzymywanie końcem języka paluszka, patyczka, kredki tak, by nie spadły
- nauka połykania typu dorosłego tzn. takie umieszczenie przodu języka, by przyczepić przód języka do górnych dziąseł i podniebienia
-wzmacnianie ogólne języka ( masaż, ćwiczenia języka, napinanie i rozluźnianie języka, popychanie językiem wafelka, zlizywanie jogurtu lub podobnych substancji, kląskanie jak konik itp.)
Gdy język jest już odpowiednio przygotowany zacznijmy od wymawiania –L- w izolacji: L-L-L-
potem powtarzajmy sylaby: LA-LO-LE-LU-ALA-OLO-ELE-ULU-AL.-OL-EL…
i w końcu słowa z głoską [L], potem zwroty 2 wyrazowe, zdania i proste wierszyki.
Ważne jest wielokrotne wykonywanie ćwiczeń, najlepiej w formie zabawy, na wesoło- lepiej wówczas zapamiętujemy materiał i chętniej do niego wracamy!
Poświęćmy nieco czasu tej głosce, naprawdę warto! Logopeda