Rok szkolny 2023/2024
Na wyrazistość wypowiedzi wpływa między innymi sprawność narządów mowy; języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego.
Warto je ćwiczyć w zabawie ale także przed lustrem, Wtedy dziecko widzi swoje narządy mowy i może lepiej nad nimi panować.
Każde opowiadanie, czytanie bajeczki można wykorzystać do takich zajęć.
Bawcie się np. w naśladowanie zwierząt:
– małpka – nie otwierając buzi włożyć język pod dolną wargę;
– hipopotam – otworzyć szeroko buzię;
– żabka – zrobić szeroki, jak najszerszy uśmiech z zamkniętymi ustami;
– bocian – przy zamkniętej buzi wyciągnąć wargi do przodu, tworząc dziób, otworzyć i zamknąć buzię, jakby bocian klekotał (można przy tym pokazać klekotanie dwoma palcami);
– żyrafa – zacisnąć mocno wargi i jak żyrafa przeżuwać liście, przesuwać zaciśnięte wargi w prawo i w lewo, a także ruchem okrężnym;
– zmęczony piesek – wyciągnąć język na brodę i dyszeć, można też spróbować polizać swoją brodę;
– koń – spróbować językiem naśladować stukot końskich kopyt;
– kotek – pokazać, jak kot pije mleko językiem, a potem jak się oblizuje;
– zły kot – prychać jak zły kot „ph!”;
– krowa – pocierać językiem o podniebienie;
– świnka – górnymi zębami przygryźć dolną wargę, za linią ust, a górną wargę ułożyć w daszek nad zębami.
Można ćwiczyć językwysuwając go i wsuwając do buzi, bez dotykania zębów, przesuwać wysunięty język w prawo i w lewo, w górę i w dół, czyścić nim zęby od wewnątrz i na zewnątrz, przy zamkniętych ustach wypychać policzki językiem, to z prawej, to z lewej strony. Spróbujmy też zrobić z języka rurkę i dmuchać przez nią, to bardzo trudne dla dziecka, ale i wielu dorosłych tego nie potrafi.
Niezwykle ważną pozycją języka jest jego unoszenie!
Podczas spoczynku język powinien swoją przednią częścią opierać się o podniebienie górne, w pobliżu górnych zębów
( od strony wewnętrznej).
Zapytaj o szczegóły logopedę! :)
Słomką zasysaj drobne chrupki, obrazki....i przenoś w inne miejsce.Ćwiczysz min. mięsień okrężny ust.
Powtarzaj sylaby, rysuj, ćwicz swoje paluszki. To też ma wpływ na wyrazistość wypowiedzi.
Śpiewająco ćwiczymy buzię!
Piosenki także mogą posłużyć do gimnastyki narządów artykulacyjnych.Ponadto mogą np umilić podróż samochodem. :)
Niedawno śpiewaliśmy we wszystkich grupach prostą a pożyteczną piosenkę.Podobała się nie tylko maluchom. Dla starszaków stanowiła wyzwanie, gdy musieli zaśpiewać ją coraz szybciej ale nadal wyraźnie!
Warto w internecie przypomnieć sobie linię melodyczną piosenki ,,If you are happy-clap your hands"
Zaczynamy? Śpiewaj, ćwicz...
Następne zwrotki śpiewamy zachowując początek a zmieniająć tylko ćwiczenie.
CZY NA PEWNO DOBRZE DMUCHAM?
Mówienie wymaga nie tylko sprawności warg, języka i zasobu słów ale też odpowiedniej ilości powietrza. Bez niego bowiem nie jesteśmy w stanie wydać głosu. Aby odpowiednio gospodarować powietrzem warto ćwiczyć. Zabawy oddechowe są chyba najbardziej atrakcyjne dla dzieci. Dzieci je lubią i zupełnie nie traktują jak poważne ćwiczenia.
To oczywiście świetnie! Ale ważne też, by zabawy w dmuchanie wykonywać poprawnie.
Wargi płaskie, rozciągnięte nie sprzyjają kierowaniu powietrza na określony cel ( np. piłeczkę) .Należy ułożyć wargi mniej więcej tak, jak do wymowy głoski [u]. Wtedy powietrze leci na wprost. Efekt jest od razu lepszy!
Niewłaściwe kierowanie powietrza
Kiedy powietrze kierowane jest do policzków, efektywność dmuchania jest także mniejsza. Najlepiej kiedy policzki pozostają płaskie, a usta ułożone są podobnie, jak do wymowy [u].
Dlaczego dzieci kierują powietrze do policzków zamiast po prostu do przodu?
Układ warg, który nie sprzyja efektywnemu dmuchaniu
Wargi płaskie, rozciągnięte nie sprzyjają kierowaniu powietrza na określony cel ( np. piłeczkę) .Należy ułożyć wargi mniej więcej tak, jak do wymowy głoski [u]. Wtedy powietrze leci na wprost. Efekt jest od razu lepszy!
Niewłaściwe kierowanie powietrza
Kiedy powietrze kierowane jest do policzków, efektywność dmuchania jest także mniejsza. Najlepiej kiedy policzki pozostają płaskie, a usta ułożone są podobnie, jak do wymowy [u].
Dlaczego dzieci kierują powietrze do policzków zamiast po prostu do przodu?
Zbyt duża lub zbyt mała siła dmuchania
Dzieci niekiedy są uczone wyłącznie silnego dmuchania. By zdmuchnąć świeczki, papierowe drzewka, zabawki…Taki sposób dmuchania stosują potem w każdej sytuacji.
Niektóre z kolei dmuchają zbyt słabo. Mała pojemność płuc, słabe mięsnie czy brak treningu sprawiają, że tego nie potrafią.
Korzystne jest uczenie różnych sposobów dmuchania: mocnego i lekkiego!
Delikatne dmuchanie a co za tym idzie kontrolę nad wydechem- można uzyskać podczas np:
- takiego dmuchania na piórko, papierową zabawkę czy zwykłą serwetkę, by lekko się unosił przedmiot, drgał, by widać było wpływ powietrza ale by nie zdmuchnąć od razu zabawkę czy piórko ze stołu.
-tak dmuchamy na świeczkę by jej płomień ruszał się ale by jej nie zgasić
- dmuchamy długo na bibułkowe frędzelki ( np. imitujące ogień smoka),by długo utrzymać je w powietrzu na jednej wysokości.
Brak różnicowania między dmuchaniem a chuchaniem
Niektóre dzieci dmuchają w taki sposób, że ich dmuchanie bardziej przypomina chuchanie. Można bardzo łatwo nauczyć dziecka różnic między jednym i drugim. Jak?
Tymi prostymi sposobami możemy pokazać dziecku różnice między dmuchaniem a chuchaniem.
Niewłaściwa pozycja podczas zabaw oddechowych
Podczas zabaw oddechowych najlepiej jest stać, żeby nie uciskać przepony. Ale odpowiednia pozycja siedząca też jest możliwa, dbajmy tylko o to, by dziecko nie ściskało przepony bo wtedy wdech a co za tym idzie dmuchanie są mniej efektywne. Nie dotyczy to oczywiście zabaw i ćwiczeń, które wymagają leżenia na plecach.Prawidłowe oddychanie jest niezwykle ważne podczas wymowy wielu głosek, między innymi [s] [z] [c] [dz] [sz] [ż] [cz] [dż] oraz głoski [r].
Warto więc bawić się w zabawy oddechowe, starając się unikać kształtowania nieprawidłowych nawyków oddechowych.
( wykorzystano zdjęcia z ,,Logopedii Praktycznej”)
ĆWICZYMY WYDECH !
Odpowiednia siła wydmuchu powietrza potrzebna nam jest podczas mówienia. Warto więc ją ćwiczyć także w sposób zabawny.
Spróbuj! Razem z dorosłym przygotuj materiały i…do zabawy.
Wykorzystaj wytłoczki do jajek. Czy uda ci się przedmuchać ,,jajko” ?
Po zjedzeniu czekoladek wykorzystaj pudełko do ….zwiedzania.Czy odwiedziłeś każdą tajemniczą ,,grotę”( miejsce po czekoladkach)? .A może w którejś z nich znajdziesz ,,mapę”- informację gdzie w domu ukrył się słodki skarb?
Możesz też do miejsc po czekoladkach przenosić słomką ( wciągając powietrze tak, by przyssać je) różne drobne ,,skarby” np. chrupki, kulki papierowe lub z watki czy obrazki.
Narysuj głowę ludzika, rozlej nieco farby wokół głowy-dmuchaj przez słomkę. CZy Tobie też tak szybko rosną włosy?
Z plasteliny wyznacz trasę dla Twojego zawodnika ( piłeczki). Ile razy zawodnik wypadł z trasy?
Miłej zabawy- Logopeda
Ćwiczenia oddechowowe.
Zaczynamy od ćwiczeń łatwiejszych, przechodząc stopniowo do nieco trudniejszych, stopniowo można łączyć z ruchem rąk, nóg, tułowia, wypowiadaniem głosek, śpiewaniem.
Propozycje ćwiczeń w domu :
- naśladujemy chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt głębokiego talerza) – dmuchanie ciągłym strumieniem,
- studzenie talerzyków dla misiów, i lalek- przygotuj np. 5 talerzyków- dmuchaj na każdy talerzyk osobno czyli 5 krótszych dmuchnięć
-naprzemiennie dmuchaj swój ,,talerz” ( długo) i misiów ( 5 razy krótko)
- przygotujmy słomkę i farby, na kartce rozlejmy kolorowe plamy, rozdmuchajmy je przez słomkę a potem dorysujmy elementy głowy
- odtajanie zmarzniętej szyby – długie chuchanie, a także chuchanie na zmarznięte ręce,
-ptaszki zgubiły piórka/ zdmuchnij piórka lub np. wycięte z papieru piórka ze stołu
-zróbmy papierowe łódki- dmuchajmy po stole lub w misce z wodą
- naśladuj lokomotywę : ffff …lub szszszsz,- raz szybko a raz wolno, krótko i długo- f-f-f-ffffffffffffff/ sz-sz-sz-szszszszsz..- krótkie, mocne dmuchnięcia ćwiczą przeponę!
- mówimy na jednym wydechu np.
Przyleciała; pierwsza wrona bez ogona,
druga wrona bez ogona,
trzecia wrona bez ogona,
czwarta wrona bez ogona,
piąta wrona bez ogona,
szósta wrona ogon ma !
- Jedna lala zapłakała, druga lala zapłakała…
- naśladowanie śmiechu różnych ludzi: kobiety ,mężczyzny (tubalny, rubaszny ho-ho-ho), dziewczynki (piskliwy, chichotliwy hi-hi-hi), chłopca (wesoły, hałaśliwy ha-ha-ha)- powoduje, że pracuje nasza przepona!
- wąchanie …nabierz powoli powietrze/ zatrzymaj i wolno wypuszczaj jakbyś zachwycał się zapachem ulubionych kwiatów
- zdmuchiwanie różnych drobnych rzeczy z gładkiej powierzchni ( piłeczek, papierowych zabawek, domków z kart, kubeczków plastikowych, kuleczek z bibuły…)
-z plastikowych kubeczków możemy zbudować wieżę a potem ja zdmuchiwać
- dmuchanie na świecę tak, by nie zgasła od razu
- dmuchanie na piórko, na bańki mydlane tak, by jak najdłużej utrzymały się w powietrzu
- wydmuchiwanie dmuchanie baniek mydlanych,
-robienie ,,sztormu w wodzie” ( weź słomkę, dmuchaj do miski z wodą, bulgocz –
- wdech - unoszenie rąk bokiem do góry, wydech - powolne opuszczanie rąk i wydmuchiwanie powietrza
- wdech - unoszenie rąk bokiem do góry, wydech - powolne opuszczanie rąk i wymawianie samogłoski ( aa potem –ooo-u-i )
- bardzo korzystną zabawą jest nie wydmuchiwanie ale wciąganie powietrza np. przez słomkę- chwyć słomkę wargami ( nie zębami!) i tak wciągaj powietrze, by przyssać np. drobny obrazek, chrupki, watkę…i przenieść w inne miejsce - np. chrupki do talerzyka.
ZASYSANIE SŁOMKĄ DROBNYCH ELEMENTÓW ĆWICZY TAKŻE MIĘSIEŃ OKRĘŻNY UST POTRZEBNY DO WYMOWY NP. W-F-P-M ORAZ INNYCH GŁOSEK.
MIŁEJ ZABAWY- LOGOPEDA